Door op "accepteren" te klikken ga je ermee akkoord dat je cookies worden opgeslagen. Dit optimaliseert jouw ervaring, de site analyse en onze marketing doeleinden. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie
4 juli 2022

NORTH STAR METRIC, EEN WAARDEVOLLE MEETLAT VOOR BEDRIJFSGROEI

Wil je groeien als bedrijf? Dan is een North Star Metric één van de belangrijkste ingrediënten voor je groei. Maar wat is een North Star Metric? De North Star Metric (NSM) is een getal dat een bedrijf gebruikt als focus voor hun groei. Zo is bij Spotify dit getal uitgedrukt in tijd dat besteed is aan luisteren en bij WhatsApp in aantal verstuurde berichten. Dit getal weergeeft de hoeveelheid waarde dat jouw bedrijf aan zijn klanten geeft. Het is het getal waarop je hele bedrijf zich richt om op lange termijn groei te realiseren gedurende een periode van meerdere jaren tot oneindigheid.

De voorbeelden van een North Star Metric zijn:

Dus een NSM is:

  • Groei van het bedrijf uitgedrukt in een groeiend cijfer. Groeit het cijfer? Dan groeit jouw bedrijf ook.
  • Het is een waarde die jij als bedrijf aan de klanten geeft.
  • Je hele bedrijf focust zich op dat getal.
  • Het is een getal dat meerdere jarenlang tot oneindig kan groeien.

Waarom de North Star Metric een goede meetlat is voor de groei van jouw bedrijf? Als de waarde die jij levert aan jouw klanten groeit, dan gaat het goed met de groei van jouw bedrijf. Waarom? Wanneer jouw klanten veel waarde ontvangen, blijven zij langer een klant bij jou en zullen ze jouw bedrijf adviseren aan hun omgeving.

Kortom, als jouw North Star Metric groeit, dan groeit jouw bedrijf ook.

Verschil tussen omzet en North Star Metric

Omzet = de prijs die je klant betaalt

North Star Metric = de waarde die je klant terugkrijgt tegen die prijs

Voordelen van The North Star Metric:

  • Focus: Het hele team heeft dezelfde focus. Elk teamlid levert een bijdragen aan hetzelfde doel.
  • Duidelijkheid: Iedereen kan in één oogopslag zien hoe het met de groei van het bedrijf gaat.
  • Klant centraal: Iedereen is gefocust om een meerwaarde te leveren aan de klant.

Jouw North Star Metric in 8 stappen

1. Wat is het succesmoment van mijn klant?

De North Star Metric ligt in de buurt van de behoefte/probleem die jij vervult voor je klant.
Voorbeeld: een gebruiker van Dropbox kan zorgeloos zijn documenten online gebruiken op elk device en op elke plek.

2. Welke waarde lever ik/ mijn bedrijf aan de klant?

Goede voorbeeld: “Het aantal ontvangen pakketjes zonder klachten”. Hier richt jij je op de tevredenheid van de klant.
Slecht voorbeeld: “Het aantal gemaakte bestellingen”. Dit zegt niks over de klanttevredenheid, want een klant is niet altijd tevreden met zijn bestelling. Dus geen opgeleverde waarde.

3. Is de North Star Metric meetbaar voor mij?

Het aantal keer dat een actie is uitgevoerd. Of het aantal keer dat een bepaald onderdeel zichtbaar is. Of de tijd die je mensen hebt bespaard is een meetbaar moment.

4.  Is mijn North Star Metric tijdsgebonden? (Dag/week/maand)

Een goede North Star Metric meet je op bepaalde momenten. Dit doe je wel in een kort tijdsbestek zodat je duidelijk ziet hoe hard je groeit.

5. Ligt mijn North Star Metric binnen mijn eigen macht?

Het moet een getal zijn wat niet te zwaar wordt beïnvloed door externe factoren. Externe factoren zijn bijvoorbeeld: het weer, wereldlijke crisissen zoals corona en lange levertijden van je leverancier. De North Star Metric ligt in je eigen handen. Het is een weerspiegeling van de band tussen jou en jouw klant.

6. Groeit het bedrijf sowieso als de North Star Metric groeit?

Als je NSM groeit, betekent het dat jouw bedrijf ook groeit. Dit moet geen schijngetal zijn. Denk bijvoorbeeld aan: “aantal gedownloade rapporten per week”. Er is namelijk een kans dat er 10 rapporten zijn gedownload omdat er 9 fout zijn. Een betere NSM is dan: “Aantal geslaagde rapporten.”

7. Is iedereen van het bedrijf waar je werkt betrokken bij de North Star Metric?

Elke medewerker die binnen en bij het bedrijf werkt moet kunnen bijdragen aan de North Star Metric. Want elk teamlid moet zich betrokken voelen bij dit groei doel.

8. Hoe vaak groeit jouw North Star Metric?

In het ideale geval groeit jouw North Star Metric elke dag of week. Het moet dus een actie zijn die elke klant vier keer per maand moet en kan uitvoeren.

Wil jij ook The North Star Metric toepassen?

Stuur dan een mail naar richard@destal.nl en wij sturen jou een handig document om tot jouw North Star Metric te komen.