Door op "accepteren" te klikken ga je ermee akkoord dat je cookies worden opgeslagen. Dit optimaliseert jouw ervaring, de site analyse en onze marketing doeleinden. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie
13
October
2021

DE KRACHT VAN BLACK FRIDAY & CYBER MONDAY

Elk jaar rond het einde van november is het weer zover: Black Friday en Cyber Monday. Deze dag vol ‘waanzinnige’ kortingen wordt in Nederland steeds populairder. Dit jaar worden deze dagen vooral voor e-commerce organisaties een feest, omdat fysiek winkelen toch een stuk lastiger is nu.

Populariteit in Nederland

Jij bent er waarschijnlijk ook niet aan ontkomen; de vele advertenties op tv, social media en in je mailbox. Bijna alle webshops hebben hun homepagina volstaan met te gekke acties. Als je als webshop niet meedoet aan de acties, val je buiten de boot. De druk rondom Black Friday is enorm en hoe hoger je korting, hoe beter. En eerlijk is eerlijk; het werkt, want we vallen massaal voor de acties.

Cijfers

Hier wat interessante cijfers (bron: www.Thuiswinkel.org)

  • 95% van de Nederlanders is bekend met Black Friday
  • 63% van de Nederlanders is bekend met Cyber Monday
  • 74% overweegt een aankoop (onder 14 t/m 22 jaar is dit zelfs 95%)
  • In 2019 werd er ongeveer 2 miljard euro gespendeerd tijdens de actieperiode

Black Friday of Fake Friday?

Kort nadat Black Friday geïntroduceerd werd in Nederland, kwam ook de term ‘Fake Friday’ ons land in. Veel bedrijven gooien de prijzen van hun producten voor Black Friday een stuk omhoog, zodat ze tijdens de actieperiode kunnen stunten met extra hoge ‘kortingen’. De Britse consumentenbond rekende in 2017 uit dat de prijs van 60% van de aanbiedingen de rest van het jaar ongeveer hetzelfde (of nog minder) was.

Wehkamp adverteerde met een tandenborstel van €279 voor €149. Dat is een korting van maar liefst 47%. Voor Black Friday kostte de tandenborstel al maanden €149 in de webshop. Let bij het kopen van actieproducten dus goed op of je wel écht een aanbieding te pakken hebt.

Wat de toekomst gaat brengen is nog onzeker, maar het lijkt erop dat de trend de komende jaren nog doorzet.

Door de coronacrisis raken de Nederlanders steeds meer gewend aan online shoppen. Daarom wordt het als organisatie steeds belangrijker om online onderscheid te maken van de concurrentie. Wij van Stal helpen je hier graag bij! Plan gewoon eens een (vrijblijvende) Stalsessie in! Contact ons hier.