Door op "accepteren" te klikken ga je ermee akkoord dat je cookies worden opgeslagen. Dit optimaliseert jouw ervaring, de site analyse en onze marketing doeleinden. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie
21
November
2024

De kracht van humor in marketing

De taal die iedereen spreekt en verstaat: humor

Niet iedereen heeft dezelfde humor, maar toch is het een taal die (bijna) iedereen snapt en kan waarderen! Humor gebruiken in je sociale uitingen valt onder emotionele marketing: het raken van de juiste snaar van je publiek. Pas hiermee wel op: humor is net als een goede mop- je moet het perfect timen bij de juiste doelgroep, anders gaat het mis. Waarom humor nou zo goed werkt en hoe je het effectief kan inzetten? Ontdek het in dit blog!

De positieve effecten van lachen

Dopamine en endorfine, de twee geluk hormonen. Deze hormonen worden aangemaakt door - je raad het al - lachen. Humor ontspant het lichaam, versterkt het immuunsysteem en verminderd stress. Als men jouw post leest en hierdoor moet lachen ontstaat er een positieve associatie met jouw merk. Ze voelen zich begrepen doordat humor iets menselijks heeft. Toch klinkt het makkelijker dan het is, anders zou iedere volger heel de dag lachend achter zijn of haar laptop zitten. Waar je op moet letten om misverstanden te voorkomen leggen we je uit.

Humor overbrengen op papier is een uitdaging

En grap kan soms in je hoofd wel hilarisch zijn, maar wanneer je deze dan deelt met anderen kan de pijnlijke stilte die valt al boekdelen spreken. Dit kan natuurlijk ook gebeuren als je volgers je ‘grappige’ post of blog lezen en deze helemaal niet grappig of zelfs beledigend vinden. Wat hierin leidraad is, is je DNA. Waar sta je voor als bedrijf, wat is je tone of voice en het belangrijkste: hoe wil je jezelf naar buiten opstellen?

Een perfect voorbeeld van een grappige marketinguiting is de acceptatie die Coca-Cola en Pepsi hebben tussen hun concurrentie. In plaats van dit als iets negatiefs te zien, passen ze dit beide toe in hun marketingstrategie. Neem het voorbeeld hieronder, waarbij er door Pepsi duidelijk kritiek wordt gegeven op suikervrije variant van Coca-Cola.

Naast de grap zelf, is timing net zo belangrijk. Niets is minder grappig dan iemand die een filmpje deelt die je al 10 keer hebt gezien. Blijf up-to-date over trends en content, zo voorkom je pijnlijke situaties.

Wat je dus wél moet doen

Blijf vooral dicht bij jezelf. Jij weet hoe je je bedrijf wil neerzetten en dus ook hoever je kan gaan met humor. Houdt daarbij altijd je doelgroep in je achterhoofd, want vanuit daar kan je bepalen of de grap toch niet net op het randje is. Dat randje wil je namelijk zeker niet overgaan, want dit kan schade aanleveren aan jouw merk en positieve associaties. Let daarbij dus ook op de timing van de humor en onthoud: zolang jij de grap passend vind bij jouw DNA, zijn de mensen die hier om kunnen lachen helemaal passend bij jouw merk.