Door op "accepteren" te klikken ga je ermee akkoord dat je cookies worden opgeslagen. Dit optimaliseert jouw ervaring, de site analyse en onze marketing doeleinden. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie
18
January
2022

de kunst van positioneren

Hoe zorg je ervoor dat jouw organisatie zich onderscheidt ten op zichte van anderen? Het antwoord: positioneer jezelf. Er zijn namelijk al honderden verschillende bedrijven op de markt. Jouw uniek plek in de markt pakken is daarom een must. In deze blog vertellen wij jou de in-en-outs van positioneren.

First things first. Wat is positioneren? Het is de plek die jouw merk inneemt in het hoofd en hart van consumenten. Positioneren gaat over de verbinding tussen jouw merk en doelgroep. Die verbinding ontstaat door je merk te laden met positieve, emotionele associaties bij de mensen die je wilt bereiken. Hoe sterker die associaties, hoe sterker de verbinding. Het gaat bij positioneren vooral om de keuzes die je maakt. Elke keuze moet scherp zijn. Hoe scherper het beeldt dat je creëert van je merk, hoe meer je mensen helpt om jouw merk in een hokje te zetten.

Waarom positioneren?

Want dat is wat je wilt: dat mensen zich verbonden voelen met jouw merk. Zowel intern als extern. Een heldere positionering onderscheidt jou van de andere spelers in de markt. Zoals we net al kort benoemden; er zijn zo veel bedrijven die misschien hetzelfde doen. Het is belangrijk dat je weet wat voor koers je wil varen als bedrijf zodat je de positionering duidelijk kan overbrengen naar jouw (potentiële) klant.

Positioneren zorgt er ook voor dat alle neuzen in het bedrijf dezelfde kant op wijzen. En als het binnen je organisatie goed zit, straal je dat ook uit naar de buitenwereld. Zo kun je van betekenis zijn voor jouw klanten en je pakt daarmee een unieke plek in de markt. Want echt, er is plek voor jou. Maar die plek moet je claimen en als je het claimt, claim het dan goed.

Hoe zet je jouw sterke positionering neer

Het belangrijkste onderdeel van allemaal: hoe zet je die positionering sterk neer? Oftewel: hoe zorg je ervoor dat jouw merk in het hoofd van de consument blijft hangen? Het begint bij het DNA van jouw bedrijf. Wie ben je en waar sta je voor. En vooral: hoe sluit dat aan bij de behoefte en hoe maak je die verbinding? Het is dus belangrijk dat je weet wat er speelt in het hoofd van de klanten.

  • Wat willen zij?
  • Waar vragen zij naar?
  • Naar welke (on)bewuste emotie zijn zij op zoek.

Duik in de wereld van jouw doelgroep, maar ga ook in gesprek met jouw klanten en medewerkers. Je zult verrast zijn door de antwoorden die de mensen om je heen zullen geven. Gebruik deze inzichten dan ook om tot de juiste positie komen.

Vertel een goed verhaal

Connect the dots van jouw DNA met de behoefte zodat het verhaal van jouw bedrijf op papier komt te staan. Een merkverhaal, een merkbelofte en de tone of voice waarmee jij naar buiten treedt. Om dit te versterken is het belangrijk dat de visuele identiteit in lijn is met het verhaal. Een brandbook helpt je daarbij. Dit is een boek waarin je alles leest over je merkt en hoe je het merk overbrengt en uitdraagt. Want jouw merk mag gezien worden.

Stal + jij = goed verhaal
Duizelt het je allemaal en wil je meer weten hoe jij jouw bedrijf vlijmscherp in de markt kunt zetten? Dat snappen we, want het is ook niet niks. De positionering is namelijk de basis waarop je bouwt en die bepaalt wat je doet én wie je aantrekt. Wij helpen je graag met jouw vraagstuk. Neem contact op, dan helpen wij je met het creëren van een unieke positionering!