Door op "accepteren" te klikken ga je ermee akkoord dat je cookies worden opgeslagen. Dit optimaliseert jouw ervaring, de site analyse en onze marketing doeleinden. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie
14
March
2022

DE KLANT ECHT OVERTUIGEN, HOE DOE JE DAT EIGENLIJK?

Het online web staat vol met reviews, whitepapers en andere content. We kunnen eigenlijk niet meer zonder, want de klant van nu wil graag weten wat ze aan het product hebben en hoe anderen het ervaren. Easy toch? Oh wacht, voordat je daaraan begint, moet je wel weten waar jouw klant zich bevindt. En nog belangrijker: wat is zijn of haar behoefte? Dit noemen we ook wel de customer journey of de klantreis. De wat? Dat leggen we je uit. Let’s go!

Een customer journey is de reis die de klant aflegt bij de aanschaf van jullie service of product. Om een goede beslissing te maken gaat de klant op zoek naar informatie. Daarom wil je relevante en waardevolle content delen met de klant. En nog belangrijker: de juiste informatie tonen op het juiste moment van de klantreis. Gelukkig hoef je dit niet alleen te doen, want er zijn verschillende hulpmiddelen om deze klantreis te maken. Een van deze middelen is het See, Think, Do en Care model van Google. Onze favoriet.

Content op de juiste plek

Fases, content, de juiste boodschap op het juiste moment. Hoe krijg je dit dan voor elkaar? Juist, met het See, Think, Do en Care model. Door te werken met deze vier fases bereik je de doelgroep in de gehele klantreis en speel je optimaal in op de behoeftes per stadium. Bepaal voor elke fase de doelen en rol daarna de strategie uit.

In de See of Think fase gelden namelijk andere doelen dan wanneer de aankoop al is voltooid. Tijdens de klantreis veranderen daarom ook de manieren van communiceren en de call to actions. Het is dus belangrijk om de content aan te passen op de fase van de klant en hem zo verder te begeleiden naar de volgende fase.

See, Think, Do, Care

Het doel van dit model is om de doelgroep op het juiste moment met de juiste boodschap te bereiken. Ook wel inbound marketing genoemd. Met deze methode creëer je waardevolle content op de vraag en behoefte van de doelgroep zonder je op te dringen. Deze strategie kun je opdelen in een aantal stappen:

  1. Doelgroep en doelen bepalen
  2. Content creëren, redigeren en hergebruiken
  3. Content onderverdelen in de See, Think, Do en Care fases
  4. Analyseren en door ontwikkelen

Om de content te koppelen aan de verschillende fases is het belangrijk om te weten wie jouw doelgroep is. Zorg ervoor dat je deze groep zo tot leven brengt, dat je hier daadwerkelijk mee aan de slag kunt. Wat doen ze in hun vrije tijd? Hoe is hun sociale leven? Wat zijn hun dromen. Kortom, geef jouw doelgroep een naam en een gezicht. Stem je content af op deze persona’s en vraag jezelf af bij elke ontwikkelde content: gaat mijn persona hierop aan? Zo kijkt de één liever naar een korte video terwijl de ander op zijn gemak graag een uitgebreid kennisartikel leest.

In welke fase van de See,Think,Do,Care toon je welke content?

Er zijn dus verschillende fases met verschillende behoeftes. Maar hoe bepaal je welke content je gaat ontwikkelen? Er is hier geen vast recept voor om te volgen, want elke doelgroep is anders. Toch is er een basale hoofdlijn waar je mee werkt om constant verder op te borduren met de kennis die je elke keer opdoet.

  • See: in deze fase werk je aan de naamsbekendheid. Het draait hier om de mensen die niet weten dat ze jouw product of dienst nodig hebben of ze kennen jou helemaal niet.
    Denk aan social media, SEO, e-books en blogs.
  • Think: met deze fase creëer je een merkbelevenis. De mensen in deze fase zijn in de overweging om een dienst of product zoals het jouwe te kiezen. Tijd om ze te stimuleren om voor jou te kiezen!
    Denk aan landingspagina’s, vergelijkingstools/overzichten en SEA.
  • Do: in deze fase werk je toe naar een actie, zoals een aankoop. Je wil in deze fase aan de doelgroep laten zien waarom ze jouw product of dienst moeten kiezen in plaats van die van de concurrent.
    Denk aan SEA en e-mailmarketing.
  • Care: in deze fase draait het om binden zodat ze de volgende keer weer bij jou terugkomen. Denk aan reviews, klantenservice en loyaltyprogramma’s.

See-Think-Do-Care in de Stal

Wij zijn fan! Waarom? De content meten we perfect af op de betreffende fase van de doelgroep. Je bent dus continue up-to-date en je komt niet voor verassingen te staan. Je bereikt de doelgroep tijdens de hele klantreis. Zo lever je bijvoorbeeld een korte whitepaper aan om jouw doelgroep te inspireren en bind je jouw klanten met je door ze in de care fase extra in de watten te leggen met online zichtbaarheid en een onverwacht extraatje. Het ultieme doel is dat klanten jouw grootste ambassadeur zijn.

Tijdens onze Stalsessies zorgen wij dat we de beste content leveren aangepast op jouw bedrijf. We kennen de ins and outs van jouw bedrijf, waardoor wij relevante en waardevolle content leveren. En dat volledig gebaseerd op de verschillende fases in de klantreis. Want daar draait het om. Elke fase heeft namelijk zijn eigen behoefte.

Dus voordat je vol enthousiasme start met het schrijven van whitepapers, klantcases en social mediaposts is het belangrijk om in kaart te brengen waar jouw klant zich bevindt. Daar helpen wij je graag bij.

Klinkt dit als abracadabra?
Duizelt het je allemaal en wil je graag weten hoe jij jouw klantreis kunt verbeteren en welke content erbij hoort? Neem contact op, dan helpen wij je met het creëren van jullie klantreis en bijpassende content.